22781811 21 (98+)

تحصیل در ایتالیا | صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا 2024

سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در ایتالیا اقدام می‌کنند. دانشگاه‌های ایتالیا از جایگاه آموزشی بالایی برخوردار هستند و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه‌های رم، میلان و ساپینزا، در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در کنار جایگاه آموزشی بالا، هزینه تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا بسیار مناسب است. به همین خاطر، همواره شاهد افزایش تقاضا برای تحصیل در این کشور هستیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارید، می‌توانید با پرداخت شهریه معقول و مناسب، همین حالا برای این منظور اقدام کنید.

اما نگران نباشید! با کمک گرفتن از مشاوران حقوقی آگاه در این زمینه می‌توان راه را هموار کرد. موسسه بینا خدمات متنوعی را متناسب با نیازهای شما ارائه می‌دهد تا بتوانید با خیال آسوده در این راه قدم بردارید و ویزای کانادا را با موفقیت دریافت کنید.

اگر بخواهید برای ویزای ایتالیا اقدام کنید، قبل از هر چیز باید اطلاعات کافی در این حیطه کسب نمایید و مهم است بدانید در ایتالیا چه کاری را می‌خواهید انجام دهید؟! آیا می‌خواهید در این کشور کار کنید؟ تحصیل نمایید؟ اقامت دائم داشته باشید؟ و یا یک سفر تفریحی؟

فهرست مطالب

تحصیل در ایتالیا | مدارک، شرایط، هزینه‌ها (آپدیت 2024)

سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در ایتالیا اقدام می‌کنند. دانشگاه‌های ایتالیا از جایگاه آموزشی بالایی برخوردار هستند و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه‌های رم، میلان و ساپینزا، در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در کنار جایگاه آموزشی بالا، هزینه تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا بسیار مناسب است. به همین خاطر، همواره شاهد افزایش تقاضا برای تحصیل در این کشور هستیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارید، می‌توانید با پرداخت شهریه معقول و مناسب، همین حالا برای این منظور اقدام کنید.

شرایط تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا برای هر مقطع دانشگاهی مقداری متفاوت است. به این صورت که در مقطع کارشناسی، حتما باید معدل دیپلم و ریزنمرات بالایی داشته باشید. این در حالی است که در مقطع دکترا، تنها داشتن معدل بالا در مقطع قبلی کافی نیست. بلکه حتما باید حداقل یک یا دو مقاله علمی معتبر منتشر کرده باشید. تنها در این صورت است که شانس بالایی برای اخذ پذیرش تحصیلی این کشور خواهید داشت. در این مطلب از موسسه آبتین، شرایط تحصیل در کشور ایتالیا را برای مقاطع مختلف بررسی کرده‌ایم.

تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا چه شرایطی دارد؟

به طور کلی، ایتالیا یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. سالانه دانشجویان ایرانی زیادی با در دست داشتن مدارک خود برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور اقدام می‌کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، حتما باید با شرایط تحصیل در ایتالیا و مخصوصا شرایط دانشگاه‌های این کشور آشنا باشید.

بسیاری از دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا تصور می‌کنند که برای تحصیل در این کشور، تنها در دست داشتن مدارک کافی است. در حالی که برای دریافت پذیرش، حتما باید مراحلی طی شود و در صورتی که از یکی از شرایط برخوردار نباشید، ممکن است شانس خود را برای اخذ پذیرش از دست بدهید. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم حتما به این نکته توجه داشته باشید. در جدول زیر شرایط کلی مربوط به تحصیل در ایتالیا را از زوایای مختلف بررسی کرده‌ایم.

نکات مهم مربوط به تحصیل در ایتالیا
برترین دانشگاه‌های ایتالیاپادوا، سنت آنا، بولونیا و ساپینزا
هزینه‌ کلی تحصیل در ایتالیا در هر ترم900 تا 4 هزار یورو در دانشگاه‌های دولتی و 6 تا 20 هزار یورو در دانشگاه‌های خصوصی
امکان تحصیل به زبان انگلیسیبله
نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل5.5 تا 6.5 برای کارشناسی، 6.5 تا 7.5 برای ارشد و بالای 7.5 برای دکترا
شرایط سنی تحصیل در ایتالیاوجود ندارد

میزان هزینه‌های تحصیل در ایتالیا

یکی از برگ‌های برنده کشور ایتالیا که باعث شده است تا محبوبیت این کشور برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی چند برابر شود، هزینه‌های تحصیل در این کشور است. شاید در مقایسه با کشورهایی مانند هلند، فرانسه یا حتی آلمان، هزینه‌های زندگی در ایتالیا مقداری بالا به نظر برسد، اما از نظر هزینه‌ها و مخصوصا شهریه تحصیل، این هزینه کاملا معقول و مناسب است.

به طور کلی، اگر برای تحصیل در کشور ایتالیا، دانشگاه‌های دولتی این کشور محبوب را انتخاب کنید، باید به ازای هر ترم تحصیلی، مبلغی در حدود  900 الی 4000 یورو پرداخت کنید که این مبلغ به ازای مقطع تحصیلی، دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید و نوع رشته‌تان متفاوت است.

اگر برای پذیرش تحصیلی در ایتالیا به سراغ دانشگاه‌های خصوصی این کشور بروید، هزینه‌های تحصیلتان مقداری بیشتر خواهد شد. حداقل شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور مبلغی در حدود 6 هزار یورو است که در برخی مواقع می‌تواند به 20 هزار یورو در هر ترم نیز برسد.

برای برآورد هزینه‌های تحصیل در ایتالیا، تنها نباید به هزینه‌های تحصیل دانشگاهی در این کشور توجه داشته باشید. بلکه حتما باید هزینه‌های سکونت و زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرید. اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید و می‌خواهید در خوابگاه زندگی کنید، باید در ماه مبلغی بین 300 تا 700 یورو را برای هزینه سکونت در نظر بگیرید. این در حالی است که اگر می‌خواهید برای خود خانه اجاره کنید، مبلغ اجاره‌تان ماهیانه در حدود 1000 یورو خواهد بود.

از نظر هزینه‌های زندگی، ایتالیا تقریبا برابر با کشور فرانسه است. در صورتی که به صورت دانشجویی در جایی مشغول به کار شوید، به راحتی می‌توانید هزینه‌های تحصیل و زندگی‌تان را پرداخت کنید. البته با اخذ بورسیه تحصیلی و مخصوصا بورسیه‌های فول فاند یا استانی، هزینه تحصیل شما در این کشور تقریبا رایگان خواهد شد.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت کشور ایتالیا برای تحصیل شده، امکان تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی است. بسیاری از دانشگاه‌های کشور ایتالیا امکان تحصیل دانشجویان بین‌المللی را به زبان انگلیسی فراهم کرده‌اند. اگر شما نیز قصد تحصیل در این کشور را دارید و به زبان ایتالیایی مسلط نیستید، می‌توانید برای تحصیل به زبان ایتالیایی اقدام کنید. توجه داشته باشید که هزینه تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا به این زبان مقداری بیشتر از زبان بومی این کشور است.

برخی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا امکان تحصیل را به زبان انگلیسی فراهم کرده‌اند. اما معمولا برای تحصیل به این زبان، باید به سراغ دانشگاه‌های خصوصی این کشور بروید. البته جای نگرانی از بابت هزینه تحصیل وجود ندارد. چرا که در صورت برخورداری از شرایط لازم، امکان دریافت بورسیه تحصیلی برایتان فراهم می‌شود و عملا هزینه‌ای برای تحصیل پرداخت نخواهید کرد.

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا

نمره زبان انگلیسی مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی از ایتالیا برای هر مقطع متفاوت است. به عنوان مثال، برای مقطع کارشناسی، باید نمره زبان آیلتس شما بین 5.5 تا 6.5 باشد. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور را دارید، باید نمره آیلتس فوق‌العاده خوبی داشته باشید.

برای تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد، باید مدرک زبان شما نمره‌ای بین 6.5 تا 7.5 یا حتی 8 داشته باشد. این در حالی است که برای مقطع دکترا، حداقل نمره آزمون زبان برایتان در حدود 7.5 خواهد بود.

اگر می‌خواهید به زبان بومی ایتالیا در این کشور تحصیل کنید، شرایط پذیرش برایتان مقداری آسان‌تر است. معمولا با در اختیار داشتن مدرک B1 یا B2 می‌توانید پذیرش تحصیلی این کشور را حتی در دانشگاه‌های دولتی دریافت کنید. به طور کلی، درست است که بازه‌ای برای نمره جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا در نظر گرفته شده است. اما هرچقدر که نمره بهتری در آزمون زبانتان کسب کرده باشید، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهید داشت.

شرایط سنی برای تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا

به طور کلی، می‌توان گفت که برای دریافت پذیرش و اپلای تحصیلی ایتالیا، قانونی از نظر محدودیت سنی وجود ندارد. اما هرچقدر که سن متقاضی بالاتر می‌رود، شانس او برای اخذ پذیرش کمتر می‌شود. برای تحصیل در این کشور، متقاضیان زیر سن 40 سال بالاترین شانس ممکن را دارند. در صورتی که سن شما از این مقدار بیشتر است، جای نگرانی وجود ندارد و با سابقه تحصیلی و کاری قوی می‌توانید این مورد را به خوبی جبران کنید.

اگر بین مقطع تحصیلی قبلی شما فاصله زمانی زیادی ایجاد شده است، با انجام کارهای پژوهشی و به طور کلی، فعالیت‌های مرتبط با رشته‌تان به راحتی می‌توانید این مورد را جبران کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می‌کنیم با کارشناسان مجموعه مهاجرتی آبتین تماس بگیرید.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این نکته اشاره کردیم، دانشگاه‌های کشور ایتالیا از جایگاه آموزشی بالایی برخوردار و در سطح جهانی شناخته شده هستند. همین موضوع باعث افزایش محبوبیت دانشگاه‌های این کشور و افزایش تقاضا برای تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا شده است. اگر شما نیز قصد تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا را دارید، کافی است همین حالا با کارشناسان ما در موسسه آبتین تماس بگیرید تا کارشناسان این مجموعه شما را راهنمایی کنند.

در ادامه با برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل آشنا می‌شویم:

  • دانشگاه بولونیا: این دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه ایتالیا شناخته می‌شود که در سال 1088 میلادی تاسیس شده است. دانشگاه بولونیا پردیس‌های مختلفی در شهرهای بولونیا، چزنا، فورلی، راونا و حتی بوینس آیرس آرژانتین دارد
  • دانشگاه سنت آنا: این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی ایتالیا است که برای پذیرش دانشجو، آزمون ورودی در نظر گرفته است. در صورت قبولی در آزمون و تسلط به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی، امکان تحصیل رایگان در این کشور را خواهید داشت
  • دانشگاه ساپینزا رم: این دانشگاه در سال 1303 میلادی تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه شهر رم و بزرگ‌ترین دانشگاه کل قاره اروپا شناخته می‌شود. از جمله 115 هزار نفری این دانشگاه، حدودا 10 هزار دانشجو بین‌المللی هستند. بزرگ‌ترین مزیت دانشگاه ساپینزا، مورد تایید بودن آن توسط مراکز ارائه دهنده بورسیه است
  • دانشگاه پادوا: این دانشگاه پنجمین دانشگاه قدیمی جهان می‌باشد که از 32 بخش، 8 مدرسه و حتی یک ساختمان بیمارستان برای دانشجویان پزشکی تشکیل شده است. سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در دانشگاه پادوا اقدام می‌کنند.
  • دانشگاه ویتا سالوته سن رافائل: این دانشگاه در شهر میلان واقع شده است و سه بخش اصلی پزشکی، فلسفه و روان‌شناسی دارد. در نتیجه، دانشجویان مهندسی برای تحصیل بهتر است به سراغ دانشگاه‌های دیگر بروند

شرایط تمکن مالی برای تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا

یکی از مهم‌ترین شرایطی که برای تحصیل در کشور ایتالیا وجود دارد، برخورداری از تمکن مالی مناسب است. همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، هزینه تحصیل در این کشور بسیار مناسب است. با این حال، برای دریافت پذیرش تحصیلی، دولت ایتالیا از شما مدارکی می‌خواهد که اثبات کننده برخورداری از تمکن مالی لازم برای زندگی در این کشور باشند. اگر قصد دریافت بورسیه نیز دارید، حتما باید مبلغی به عنوان سرمایه اولیه داشته باشید و سپس برای اخذ بورسیه اقدام کنید.

امکان اخذ بورسیه برای تحصیل‌ د‌ر ایتا‌لیا

یکی از برترین مزایای تحصیل در کشور ایتالیا، امکان اخذ بورسیه برای تحصیل در این کشور است. بورسیه‌های تحصیلی را می‌توان به دو نوع فاند معمولی و فول فاند تقسیم کرد. بورسیه‌هایی که در دسته فول فاند قرار می‌گیرند، می‌توانند تمام هزینه‌های تحصیل شما را پرداخت کنند. البته برخی از بورسیه‌های کامل، علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی دانشجویی را نیز به شما پرداخت خواهند کرد که همین موضوع باعث افزایش چند برابری محبوبیت آن‌ها شده است. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بورسیه‌های تحصیلی فول فاند به تعداد بسیار محدود و با شرایط کاملا رقابتی اعطا می‌شوند.

نوع بورسیه در ایتالیا وجود دارد که در دسته‌بندی بورسیه‌های فول فاند قرار می‌گیرد. به این بورسیه، بورسیه استانی گفته می‌شود. به این معنی که اگر قبول کنید در برخی از استان‌های خاصی از ایتالیا زندگی کنید، دولت هزینه‌های تحصیل شما را برایتان پرداخت خواهد کرد. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که این استان‌ها معمولا تنها مشکل کاهش جمعیت دارند و دولت برای افزایش جمعیت چنین کاری انجام می‌دهد. در نتیجه، هیچ جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

اگر قصد تحصیل در ایتالیا مقطع کارشناسی را دارید، باید ابتدا از زوایای مختلفی تحصیل در این مقطع را برآورد و بررسی کرده باشید. به همین خاطر، در ادامه این بخش، شرایط و مدارک مورد نیاز برای این منظور را بررسی کرده‌ایم.

شرایط تحصیلی متقاضی در مقطع قبل برای تحصیل کارشناسی

دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی در ایتالیا را دارند، قبل از هر اقدامی باید از شرایط تحصیلی مناسب در مقطع قبلی برخوردار باشند. به این معنی که باید حتما در مقطع تحصیلی قبلی یعنی دیپلم، معدل کل بالا و ریزنمرات قابل قبولی داشته باشید. هرچقدر که معدل دیپلم شما بهتر و ریزنمرات بالاتری داشته باشید، شانستان برای دریافت پذیرش بیشتر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز پذیرش کارشناسی در ایتالیا

برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی، باید مدارک مورد نیاز دانشگاه و سفارت را به صورت کامل در اختیار داشته باشید و به مراکز مربوطه ارائه دهید. هر گونه نقص در ارائه مدارک می‌تواند منجر به رد درخواست شما برای اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی شود.

از جمله برخی از مدارک مورد نیاز برای تحصیل لیسانس در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک هویتی متقاضی از جمله پاسپورت با اعتبار حداقل شش ماه
  • مدارک تحصیلی مقطع قبلی
  • ترجمه مدارک شخصی هویتی و مدارک مقطع تحصیلی قبلی
  • عکس پرسنلی از فرد متقاضی که به تازگی و در فرمت رسمی گرفته شده باشد
  • فرم‌های تکمیل شده درخواست ویزا
  • رزومه کامل تحصیلی و کاری فرد متقاضی
  • انگیزه‌نامه حرفه‌ای و کامل

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای اپلای کارشناسی ایتالیا

در کشور ایتالیا، برخی رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی از محبوبیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند و همواره بیشترین تقاضا برای تحصیل در این رشته‌ها وجود دارد. از جمله برخی از رشته‌های تحصیلی محبوب کارشناسی در این کشور می‌توان به مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، طراحی، مهندسی عمران، معماری، هنرهای زیبا و طراحی مد اشاره کرد.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

کارشناسی ارشد محبوب‌ترین مقطع تحصیلی در ایتالیا است و همواره بیشترین تقاضا برای تحصیل در این مقطع وجود دارد. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید، توصیه می‌کنیم حتما با شرایط تحصیل در این مقطع تحصیلی آشنا باشید.

شرایط تحصیلی دانشجو در مقطع قبل برای تحصیل کارشناسی ارشد

برای اینکه بتوانید در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا پذیرش تحصیلی دریافت کنید، لازم است که مقطع قبلی یعنی کارشناسی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید. برای دریافت پذیرش، معمولا باید معدل تحصیلی شما بالای 15 باشد و ریزنمرات عالی نیز داشته باشید. هرچقدر معدل تحصیلی‌تان بالاتر باشد، شانستان برای اخذ پذیرش بیشتر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز پذیرش کارشناسی ارشد در ایتالیا

به طور کلی، مدارکی که برای دریافت پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد در ایتالیا نیاز دارید، با مقطع قبلی یعنی کارشناسی یکسان هستند و تنها به توصیه‌نامه معتبر از اساتید خاصی نیاز دارید. البته توصیه می‌کنیم برای پذیرش در این مقطع تحصیلی، حتما انگیزه‌نامه و رزومه تحصیلی کاملی داشته باشید. چرا که شرایط کاملا رقابتی است و تنها افراد برتر امکان تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا را خواهند داشت.

شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری

مقطع دکترا بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در ایتالیا است. دانشجویانی که مقطع کارشناسی ارشد خود را به اتمام برسانند، می‌توانند برای تحصیل در این مقطع اقدام کنند. توجه داشته باشید که مقطع دکترا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. با این حال، بسیاری از دروس ارائه شده در این مقطع حتی در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، انگلیسی هستند.

مدارک مورد نیاز پذیرش مقطع دکتری در ایتالیا

مدارکی که برای پذیرش مقطع دکترا در ایتالیا نیاز دارید، با مقطع کارشناسی ارشد یکسان هستند. به این معنی که باید علاوه بر پاسپورت، ویزای تحصیلی، عکس پرسنلی تمام‌رخ و فرم‌های تکمیل شده ویزا، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه معتبر و کامل نیز به همراه باشید.

آیا امکان تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا به صورت رایگان وجود دارد؟

شما می‌توانید با اخذ بورسیه تحصیلی، به صورت کاملا رایگان در کشور ایتالیا تحصیل کنید. توجه داشته باشید که برای این منظور، ‌باید معدل و ریزنمرات خوبی در مقطع کارشناسی ارشد کسب کرده باشید تا شانستان برای دریافت بورسیه افزایش پیدا کند.

آیا می‌توانیم با تحصیل دکترا در ایتالیا اقامت دائم دریافت کنیم؟

دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل می‌کنند، می‌توانند بعد از اتمام تحصیل خود در این کشور مشغول به کار شوند و از طریق تبدیل ویزا، اقامت موقتی و سپس دائمی این کشور را دریافت کنند. همچنین بعد از چند سال، امکان اخذ حق شهروندی ایتالیا نیز وجود دارد.

موسسه آبتین؛ کلید موفقیت شما برای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

اگر می‌خواهید در کشور ایتالیا تحصیل کنید، بهتر است از خدمات موسسه مهاجرتی در این زمینه استفاده کنید که بتواند با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامت تحصیلی شما را برای دانشگاه مورد نظرتان دریافت کند. برای این منظور، ما در موسسه مهاجرتی آبتین آماده ارائه خدمات هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، کافی است همین حالا با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

برای شروع فرایند دریافت ویزای تحصیلی​

سوالات متداول

بله. در برخی از رشته‌ها و معمولا در مقطع کارشناسی، چنین امکانی وجود دارد.

این هزینه با توجه به کشور، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متغیر و بین 200 تا 500 دلار است.

بعد از گرفتن پذیرش باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید.

کشورهای آسیای شرقی راحت‌ترین کشورها برای پذیرش دکترا هستند.

اپلای تحصیلی به اقدام برای ثبت نام در دانشگاه مورد نظر و مهاجرت تحصیلی گفته می‌شود.

مهم‌ترین شرط برای اپلای در این مقطع، در اختیار داشتن مدرک دیپلم با معدل بالا است.

دانشگاه‌ها دارای ضریب مشخصی هستند و هرچقدر که دانشگاه شما معتبرتر و بهتر باشد، ضریب امتیاز آن بیشتر خواهد بود.

پیمایش به بالا