22781811 21 (98+)

تحصیل در آلمان | راحت‌ترین روش‌های تحصیل در آلمان

کشور آلمان را می‌توان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل دانست. امکان تحصیل رایگان در صورت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی، هزینه پایین دانشگاه‌های خصوصی و همچنین امکان اشتغال آسان در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی از جمله مزایای تحصیل در این کشور هستند. با این حال برای تحصیل در آلمان باید با قوانین، مراحل و مدارک مورد نیاز در این روش مهاجرتی آشنا باشید. شما همچنین می‌توانید خدمات متنوعی را برای اخذ آسان پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان از کارشناسان ما در مجموعه آبتین دریافت کنید.

اما نگران نباشید! با کمک گرفتن از مشاوران حقوقی آگاه در این زمینه می‌توان راه را هموار کرد. موسسه بینا خدمات متنوعی را متناسب با نیازهای شما ارائه می‌دهد تا بتوانید با خیال آسوده در این راه قدم بردارید و ویزای کانادا را با موفقیت دریافت کنید.

اگر بخواهید برای ویزای کانادا اقدام کنید، قبل از هر چیز باید اطلاعات کافی در این حیطه کسب نمایید و مهم است بدانید در کانادا چه کاری را می‌خواهید انجام دهید؟! آیا می‌خواهید در این کشور کار کنید؟ تحصیل نمایید؟ اقامت دائم داشته باشید؟ و یا یک سفر تفریحی؟

فهرست مطالب

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟

مهم‌ترین شرط تحصیل در آلمان دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از مراکز آموزشی آلمان در مقطع مورد نظر است. برای این کار شما باید ابتدا متناسب با مقطع و زمینه تحصیلی خود (پیش از دانشگاه، فنی‌وحرفه‌ای، مقاطع تحصیلات آکادمیک) مراکز آموزشی مورد علاقه را در این کشور برای خود فهرست کنید. سپس باید مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از این مراکز را آماده کنید. سپس می‌توانید روند اخذ اپلای را با برقراری ارتباط با مرکز آموزشی با روش‌هایی مانند ارسال ایمیل و … شروع کرده و مدارک را برای آن‌ها ارسال کنید. پس از بررسی مدارک از سوی موسسه آموزشی ممکن است از شما برای شرکت در آزمون ورودی نیز درخواست شود.

درصورتی‌که بتوانید نامه اپلای را از موسسه آموزشی مورد نظر خود دریافت کنید می‌توانید مراحل دیگر مهاجرت تحصیلی به این کشور را پی بگیرید که شامل مواردی مانند دریافت وقت سفارت، ارائه درخواست ویزای تحصیلی، اخذ ویزا و … می‌شود.

توجه داشته باشید شرایط ادامه تحصیل در آلمان شامل موارد گوناگونی می‌شوند. برای مثال ارائه مدرک زبان یکی از شروط تحصیل در آلمان است. شما می‌توانید متناسب با قوانین مرکز آموزشی مورد نظر خود یکی از مدارک زبان آلمانی یا انگلیسی را ارائه دهید.

شرط دیگر تحصیل در آلمان شرط سنی برای پذیرش است که متناسب با مقطع تحصیلی تعیین می‌شود. به‌طور کلی دوره تحصیل در مدارس آلمان عموما از 6 سالگی آغاز می‌شود و در 18 سالگی به پایان می‌رسد. همچنین حداقل سن برای پذیرش دانشگاهی در مقطع لیسانس 18 سال است و از نظر حداکثر سن در صورت ایجاد گپ تحصیلی باید دلیل موجهی برای این وضعیت داشته باشید و مدارک موثقی را ارائه دهید. برای آشنایی با تمامی شرایط تحصیل در آلمان می‌توانید از خدمات حرفه‌ای مشاوره کارشناسان ما در مجموعه آبتین استفاده کنید.

آشنایی با دسته‌بندی مراکز آموزشی در آلمان

سیستم آموزشی آلمان یکی از قدیمی‌ترین نظام‌های آموزشی در اروپا است. تحصیلات پیش از دانشگاه در آلمان با دوره پیش‌دبستانی به‌صورت اختیاری و قبل از 6 سالگی شروع می‌شود. سپس با دوره‌های ابتدایی و متوسط ادامه می‌یابد. تحصیلات دوره متوسط عموما در سن 18 سالگی به پایان می‌رسد. در ادامه محصلان امکان انتخاب یکی از این دو روش را دارند. یکی از روش‌ها تحصیلات آکادمیک است که شامل دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمان می‌شود. روش دیگر یک نظام آموزشی پیشرفته غیر آکادمیک با نام آوسبیلدونگ است که به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در ایران شباهت دارد زیرا هدف اساسی آن ارائه آموزشی‌های تئوری و عملی برای آماده ساختن محصلان برای ورود به بازار کار است.

برای تحصیل دانشگاهی در آلمان نیز باید با دسته بندی های مختلف مراکز آکادمیک در آلمان آشنا باشید. پیش از هر چیز می‌توان تمامی موسسات آموزش عالی در آلمان را به دو گروه مراکز دولتی و خصوصی تفکیک کرد که تفاوت اصلی آن‌ها در نیاز به پرداخت شهریه در مراکز آموزشی خصوصی است. در حالی که مراکز دولتی، شهریه از دانشجویان بومی و بین‌المللی دریافت نمی‌کنند. همچنین این مراکز ممکن هزینه‌های خود را از طریق بودجه دولتی، کلیساها یا بخش خصوصی تامین می‌کنند. مراکز آموزش عالی در آلمان نیز به دانشگاه‌ها، کالج‌ها، آکادمی‌های حرفه‌ای و کالج‌های هنر و موسیقی تقسیم می‌شوند.

انواع دانشگاه‌ها در آلمان بر اساس تخصص

دانشگاه‌ها در کشور آلمان را می‌توان بر اساس روش تامین مالی و نیز بر اساس حوزه تخصصی تقسیم‌بندی کرد. گروه اول دانشگاه‌ها بر اساس تخصص، با همان نام عمومی دانشگاه و لفظ آلمانی Universität شناخته می‌شوند. برنامه‌های آموزشی این مراکز پژوهش‌محور است و از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه بن، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فرایبورگ و دانشگاه فنی مونیخ اشاره کرد.

گروه دوم از دانشگاه‌های آلمان دانشگاه‌های علوم کاربردی هستند که به آلمانی با الفاظ Fachhochschule و Hochschule für Angewandte Wissenschaften شناخته می‌شوند. برنامه‌های آموزشی در این دانشگاه‌ها رویکرد عملی بیشتری دارند. از محبوب‌ترین دانشگاه‌های علمی کاربردی آلمان می‌توانیم از دانشگاه RWTH آخن، دانشگاه HTW برلین، دانشگاه لایبنیتس هانوفر، دانشگاه علوم کاربردی اسلینگن، دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ و دانشگاه علوم کاربردی Beuth برلین نام ببریم.

سومین گروه از دانشگاه‌های آلمان دانشگاه‌های هنر، فیلم و موسیقی هستند. این دانشگاه‌ها معادل همان کالج‌های هنر هستند اما در آلمان عموما با نام کالج شناخته نمی‌شوند. علاقمندان به تحصیلی در این موسسات آموزشی، مهارت‌های هنری خود را در زمینه‌های گوناگون ارتقا می‌دهند. از مشهورترین کالج‌ها یا دانشگاه‌های هنر آلمان نیز می‌توانیم از  دانشگاه باهاوس در وایمار، دانشگاه هنر در برمن، دانشگاه هنر برلین، دانشگاه هنر براونشوایگ و دانشگاه هنر و علوم اجتماعی آلانوس یاد کنیم.

ددلاین دانشگاه‌های آلمان چه زمانی است؟

ددلاین دانشگاه در آلمان به مهلت زمانی اشاره دارد که باید برای اپلای اقدام کنید تا به ددلاین ثبت نام برسید. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در هر یک از ترم‌های زمستانی یا تابستانی ثبت نام کنند. ددلاین درخواست برای ثبت نام در ترم زمستانی دانشگاه‌های آلمان، پانزدهم جولای و ددلاین ثبت نام در ترم تابستانی دانشگاه‌های این کشور پانزدهم ماه ژانویه است. برای رسیدن به ددلاین ثبت نام شما باید دست کم بین 3 تا 4 ماه پیش از ددلاین ثبت نام پروسه اخذ اپلای از دانشگاه مورد نظر خود را آغاز کنید.

تحصیل در آلمان رایگان چه شرایطی دارد؟

باید اعتراف کنیم که بخش اعظمی از پیشرفت‌های اقتصادی در آلمان مدیون اهمیت دادن ویژه این کشور به بخش آموزش است. کشور آلمان همچنین سالانه پذیرای هزاران دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان است و همچنین به‌دلیل نیاز بالا به نیروهای کار متخصص در این کشور، تلاش شده است تا بخشی از این نیاز با به‌کارگیری همین نیروهای متخصص تامین شود.

به‌همین دلیل دانشجویان بین‌المللی نیز برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در آلمان نیازی به پرداخت شهریه ندارند. از طرفی برای تحصیل در دانشگاه‌های دیگر نیز ممکن است بتوانید از مواردی مانند فول فاند تحصیلی استفاده کنید که تقریبا اکثر هزینه‌های تحصیل شما در آلمان را پوشش می‌دهد. توجه داشته باشید که شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان، شروط ویژه‌ای نیستند و همان شرایط عمومی مانند اخذ اپلای، ارائه مدرک زبان، شرط سنی و … می‌باشند.

تحصیل در آلمان به چه مدرک زبانی نیاز دارد؟

ارائه مدرک زبان برای تحصیل در آلمان یکی از شروط مهم تحصیل در این کشور است. برای تحصیل در آلمان باید یکی از مدارک آزمون‌های بین‌المللی مورد تایید مراکز آموزشی این کشور را برای زبان انگلیسی یا آلمانی دریافت کنید. به‌طور معمول برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان و ادامه تحصیل به زبان آلمانی باید مدرک یکی از آزمون‌‌های DSH، آزمون TestDaF، آزمون GDS، آزمون DSD یا آزمون telc را ارائه کنید.

مدارک زبان انگلیسی مورد تایید دانشگاه‌های آلمان نیز عبارتند از:

  • آزمون آیلتس آکادمیک: این آزمون یک آزمون آیلتس مختص افرادی که است که قصد تحصیل در کشورهای خارجی انگلیسی‌زبان را دارند. بنابراین نمره آن نشان‌دهنده میزان آمادگی برای تحصیل در مقطع تحصیلات آکادمیک مورد نظر است
  • آزمون تافل: تافل نیز یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی برای اثبات میزان مهارت به زبان انگلیسی است که در کشورهای گوناگون برگزار می‌شود
  • آزمون انگلیسی کمبریج: این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلیس مدیریت و برگزار می‌شود و دارای سطوح مختلفی است
  • آزمون TOEIC: این آزمون زیر نظر ets برگزار می‌شود . مهارت زبان انگلیسی افراد غیر انگلیسی زبان را ارزیابی می‌کند

شرط معدل برای تحصیل در آلمان چگونه است؟

معدل آخرین مدرک تحصیلی یکی از نکاتی است که مراکز آموزشی آلمان برای پذیرش به آن دقت می‌کنند. معدل مورد تایید مراکز آموزشی به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، موسسه آموزشی و گاهی نیز رزومه فرد بستگی دارد. البته در کشور آلمان سیستم نمره‌دهی با ایران تفاوت دارد و نمرات تحصیلی در این کشور بین 1 تا 6 ارائه می‌شوند. نمرات 5 و 6 به‌معنای مردودی هستند و نمره 1 بالاترین نمره و معادل نمره 20 در ایران است.

با این حال برای مطابقت با نظام آموزشی آلمان، دانشگاه‌های این کشور معمولا معدل با نمرات بالاتر از 15 را می‌پذیرند. اگرچه ممکن است رزومه آموزشی قوی باعث شود نمره پایین‌تر هم مورد قبول این مراکز واقع شود. از سوی دیگر همین شرط معدل برای رشته‌های دانشگاهی مانند پزشکی و دندانپزشکی بسیار بالاتر است. همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، معدل اثر بسیار کمتری دارد.

تحصیل در آلمان مقطع لیسانس

پیش از هر چیز باید بدانید که برای تحصیل کارشناسی در آلمان با مدرک دیپلم باید یکسال دیگر در آلمان در یکی از کالج‌های این کشور درس بخوانید تا مدرک شما معادل‌سازی شود و امکان حضور در دانشگاه‌ها را داشته باشید. در پایان این دوره یک آزمون با نام FSP برگزار می‌شود که آزمونی برای ارزیابی دانش شما است و دارای دو بخش کتبی و شفاهی می‌باشد.

برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی باید با مراحل این روش نیز آشنا باشید. امکان ورود به کالج برای دوره یکساله، نیازمند دریافت پذیرش از کالج مورد نظر است. پس از اخذ پذیرش می‌توانید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید که امکان حضور یکساله شما را در این کشور فراهم می‌کند. در ادامه متناسب با رشته مورد نظر خود باید یکی از دانشگاه‌ها را انتخاب کنید و برای اخذ پذیرش آن دانشگاه در آلمان اقدام کنید. البته در زمان انتخاب کالج در آلمان باید به زمینه تحصیلی خود در آینده و نوع کالج مورد نظر دقت کنید. کالج‌های آلمان از این نظر به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • کالج پزشکی و یا علوم تجربی
  • کالج ریاضی یا علوم ریاضی
  • کالج هنر
  • کالج علوم انسانی و مدیریت
  • کالج زبان و تاریخ

همان‌طور که گفتیم یکی از شرایط پذیرش مقطع کارشناسی در آلمان دریافت نمره مناسب در آزمون FSP است. از دیگر شرایط نیز می‌توان به ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی اشاره کرد. برای مثال اگر محتوای آموزشی در دانشگاه مورد نظر شما به زبان آلمانی ارائه می‌شود باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید. همچنین شما می‌توانید دوره‌های زبان آلمانی را در کشور آلمان نیز در موسساتی مانند گوته بگذرانید.

تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

بسیاری از دانشگاه‌های برتر آلمان دارای برنامه‌های آموزشی در رشته‌های گوناگون برای دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. توجه داشته باشید هیچ سایت واحدی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد. البته برخی از دانشگاه از سرویس Uni-Assist استفاده می‌کنند اما این در مورد همه دانشگاه صدق نمی‌کنند و گاهی نیاز به مراجعه حضوری برای پذیرش در این مقطع تحصیلی دارید.

یکی از شرایط اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در آلمان این است که مدرک کارشناسی خود را در رشته مرتبط دریافت کرده باشید. این مدرک باید توسط دانشگاه ارزیابی و معادل‌یابی شود. یک نکته دیگر این که هر یک از دانشگاه‌های آلمانی دارای قوانینی به شکل شروط پذیرش هستند که ممکن است با دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد. برای مثال برخی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی را برگزار می‌کنند. در برخی دانشگاه‌ها حتما باید مصاحبه انجام شود و برخی دیگر به رزومه تحصیلی یا پژوهشی قوی نیاز دارند.

برخی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه فرایبورگ

تحصیل در آلمان مقطع دکتری

استاندارد بالای نظام آموزشی و امکانات و حضور استادان باتجربه و مشهور، دانشگاه‌های آلمان را به مکانی مناسب برای تحصیل در مقطع دکتری تبدیل کرده است. همچنین شما برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید یکی از انواع بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده برای این مقطع را دریافت کنید. دوره دکتری در آلمان همچنین دارای دو نوع مختلف با نام‌های دکترای سنتی و دکترای ساختاریافته است. در دوره دکترای سنتی شما مشابه کشور ایران دارای استاد راهنما هستید و معمولا در دانشگاه حضور دارید. در دوره ساختاریافته، همکاری با موسسات پژوهشی خارجی نقش پررنگی دارد.

شرایط پذیرش دکتری در آلمان با بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است. برای شرکت در دوره دکتری سنتی باید ابتدا استاد راهنمای خود را انتخاب و با او مکاتبه کنید و در دوره دکتری ساختاریافته باید به شکل مستقیم با دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در ارتباط باشید. از شروط پذیرش در مقطع دکتری در آلمان می‌توانیم به گذراندن دست کم 8 ترم تحصیلات آکادمیک پیش از این دوره اشاره کنیم. شما همچنین باید مدارکی مانند توصیه‌نامه، سوابق تحصیلی و بیانیه استاد راهنمای شما ارائه دهید.

برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان که دارای برنامه‌های تحصیلی در مقطع دکتری هستند عبارتند از:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه LMU مونیخ
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه توبینگن
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه آخن
  • دانشگاه مانهایم
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه بیله فلد
  • دانشگاه ینا
  • دانشگاه گوتینگن
  • دانشگاه فنی برلین

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

دانشگاه‌های دولتی آلمان بودجه مورد نیاز برای ارائه خدمات آموزشی را از نهادهای دولتی دریافت می‌کنند و به‌همین دلیل این دانشگاه‌ها هزینه‌ای به‌عنوان شهریه را از شما دریافت نمی‌کنند. با این حال همین مراکز آموزشی برای ارائه برخی خدمات و همچنین فعالیت‌های جانبی هزینه‌هایی را برای هر ترم دریافت می‌کنند که این هزینه چیزی بین 200 تا 600 یورو است.

در مقابل برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در آلمان باید شهریه پرداخت کنید که این شهریه بر اساس دانشگاه‌، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت است. با این حال بازه این شهریه چیزی بین 10 تا 40 هزار یورو می‌باشد. البته شهریه در بازه 8 تا 18 هزار یورو برای اکثر رشته‌ها رایج‌تر است. توجه داشته باشید که شهریه دانشگاه در آلمان، هم به دانشگاه و هم به رشته تحصیلی وابسته است.

در ادامه شهریه تحصیل در برخی رشته‌ها در بعضی دانشگاه‌های آلمان را مرور می‌کنیم:

  • رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علوم کاربردی اروپا: 13500 یورو
  • رشته علوم کامپیوتر در مدرسه بازرگانی GISMA: 15500 یورو
  • رشته تجزیه و تحلیل داده‌ها در دانشکده تجارت و نوآوری برلین: 8400 یورو
  • رشته مدیریت در دانشگاه ICN برلین: 12300 یورو
  • رشته امور مالی و سرمایه‌گذاری در دانشگاه تجارت و نوآوری برلین: 12600 یورو

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی چه شرایطی دارد؟

همانطور که می‌دانید بسیاری از متقاضیان ایرانی تحصیل در آلمان تسلط بالایی بر زبان آلمانی ندارند و ترجیح می‌دهند محتواهای آموزشی را به زبان انگلیسی دریافت کند. خوشبختانه تعداد زیادی از دانشگاه‌های آلمان دارای برنامه‌های تحصیلی با ارائه به زبان انگلیسی هستند. برای پذیرش در این دانشگاه‌ها باید دارای مدرک آزمون‌های زبان بین‌المللی معتبر و مشهوری مانند تافل یا آیلتس باشید و حداقل نمره مورد قبول نیز برای آزمون آیلتس عموما 6.5 است.

برخی از دانشگاه‌های آلمان که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها وجود دارد عبارتند از:

  • دانشگاه فنی مونیخ (TU Munich)
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه فنی برلین (TU Berlin)
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه توبینگن
  • موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)

فاند تحصیلی آلمان

فاند تحصیلی آلمان نوعی کمک‌هزینه است که به دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل ارائه می‌شود. هدف از فاند کمک به دانشجو برای پرداخت هزینه‌های تحصیل یا پرداخت هزینه‌های زندگی دانشجویی است و ممکن است تمامی هزینه‌ها یا بخشی از هزینه‌ها را شامل شود. همچنین فاند تحصیلی آلمان ممکن است مستقیما به دانشجو پرداخت شود و یا از هزینه‌های او کسر شود. توجه داشته باشید که هر یک از دانشگاه‌ها و موسسات ارائه دهنده فاندها قوانین و شرایط و سقف پرداخت مربوط به خود را دارند و باید برای دریافت آن‌ها تحقیق کافی در این زمینه داشته باشید.

بورسیه تحصیلی آلمان

تحصیل در آلمان دارای هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا است. شهریه دانشگاه‌های آلمانی کمتر دانشگاه‌های بسیاری از این کشورها هستند. با این حال دانشجویان در این کشور نیز هزینه‌هایی دارند و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز چیزی در حدود 700 تا 1000 یورو است. به‌همین دلیل برخی از دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و بنیادهای مردمی در آلمان اقدام به ارائه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان بومی و بین‌المللی می‌کنند. برای دریافت این بورسیه مدارک و سوابق تحصیلی شما بررسی می‌شود.

برخی از انواع بورسیه‌های تحصیلی کشور آلمان عبارتند از:

  • بورسیه‌های تحصیلی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان DAAD
  • بورسیه اراسموس
  • بورسیه فوق دکترای اینشتین
  • بورسیه بنیاد هاینریش بل
  • بورسیه هومبولت
  • بورسیه KAS

بهترین کارهای دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی یکی از روش‌های تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل در آلمان است. خوشبختانه امان کار حین تحصیل برای دانشجویان در آلمان وجود دارد و حتی بر اساس اطلاعات موسسه فورسا در حدود 75 درصد از دانشجویان در آلمان تجربه کار حین تحصیل را دارند. دانشجویان همچنین از این طریق می‌توانند کمی بیشتر با بازار کار آلمان آشنا شوند و همچنین برخی از مهارت‌های شغلی مورد نیاز برای اشتغال مناسب در آینده را بیاموزند. کار دانشجویی در آلمان همچنین می‌تواند عاملی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم و زبان آلمانی باشد.

کار دانشجویی دارای قوانین مختلفی است که باید با آن‌ها آشنا باشید. برای مثال شما به‌عنوان دانشجو تنها می‌توانید برای 120 روز کامل یا 240 روز به‌شکل نیم روز کاری در مشاغل مورد نظر خود فعالیت کنید. همچنین اگر درآمد شما کمتر از 450 یورو در ماه باشد از پرداخت مالیات معاف می‌شوید. از سوی دیگر در زمانی که دوره‌های آموزشی شما برگزار می‌شوند تنها اجازه دارید که تا 20 ساعت در هفته کار کنید.

برخی از مشاغل پاره‌وقت مناسب برای کار دانشجویی در آلمان را با هم مرور می‌کنیم:

  • دستیار آموزشی
  • کار در کتابخانه دانشگاه
  • معلم خصوصی
  • پیک ارسال در خرده‌فروشی‌ها و فست فودها
  • پیشخدمت رستوران
  • دستیار اداری
  • دستیار تولید صنعتی
  • دستیار خرید
  • نگهداری از کودکان
  • نگهداری از حیوانات خانگی

مهاجرت تحصیلی به آلمان با خدمات مجموعه آبتین

کشور آلمان یکی از جذاب‌ترین مقصدهای تحصیلی در اروپا برای دانشجویان بین‌المللی است. ارتباط قوی بین مراکز آموزشی و موسسات تحقیقاتی و صنایع آلمان، ورود شما به بازار کار را آسان‌تر می‌کند. از سوی دیگر تحصیل در آلمان دارای مزایایی مانند امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و آلمانی، شهریه پایین، امکان کار حین تحصیل و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه زندگی دانشجویی است.

اگر به ادامه تحصیل در مراکز آموزشی کشور آلمان علاقه دارید، ما در مجموعه آبتین در تمامی مراحل اخذ پذیرش و ویزا در کنار شما هستیم. برای دریافت خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی به آلمان و دیگر خدمات مجموعه آبتین با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

برای شروع فرایند دریافت ویزای تحصیلی​

سوالات متداول

بهترین روش برای رزرو وقت سفارت آلمان مراجعه به سایت این سفارت است. در این سایت باید تمامی اطلاعات درخواست شده مانند اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تماس و … را وارد کنید تا یک حساب کاربری برای شما ایجاد شود. سپس می‌توانید برای رزرو نوبت سفارت اقدام کنید. البته برخی از موسسات مهاجرتی خدماتی مانند دریافت وقت فوری سفارت را نیز ارائه می‌دهند.

تمکن مالی برای تحصیل در آلمان تضمین می‌کند که شما می‌توانید برای یک سال هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان را پرداخت کنید. این مبلغ برای سال 2023 در حدود 10332 تا 11208 یورو تعیین شده است.

مراحل اقدام برای تحصیل در آلمان ارتباط مستقیمی با مقطع تحصیلی شما دارد. برای مثال تحصیل در مقطع کارشناسی با اخذ پذیرش در یکی از کالج‌های آلمان برای گذراندن یک دوره یک ساله و معادل پیش‌دانشگاهی در آلمان شروع می‌شود. سپس باید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید. بعد از گذراندن این دوره نیز می‌توانید برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ مورد نظر اقدام کنید.

در کشورهای گوناگون متناسب با سیستم آموزشی کشور مورد نظر، رشته‌هایی برای مقطع کارشناسی ارشد معرفی می‌شوند که با عنوان رشته‌های غیر مرتبط شناخته می‌شوند. در واقع شما می‌توانید زمینه تحصیلی خود را با انتخاب این رشته‌ها در آلمان تغییر دهید.

با دریافت ویزای تحصیلی آلمان شما از امکان 3 ماه اقامت در کشور آلمان برخوردار می‌شوید. این یعنی باید در داخل کشور آلمان و با مراجعه به نهادهای مربوطه برای دریافت اقامت دانشجویی اقدام کنید. این مجوزهای اقامت نیز متناسب با زمان تحصیل شما در آلمان هستند. با این حال دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به مدت یک سال و نیم بعد از فارغ‌التحصیلی نیز برای کاریابی در آلمان بمانند. بعد از کاریابی و عقد قرارداد کاری با کارفرمای آلمانی مجوز اقامت کاری برای شما صادر می‌شود. همچنین اگر به مدت دو سال دیگر با این روش در آلمان کار و زندگی کنید می‌توانید برای مجوز اقامت دائم نیز درخواست خود را به نهادهای مربوطه ارائه دهید.

بله، دانشجویان می‌توانند فقط با هدف کاریابی تا مدت 1.5 سال در آلمان بمانند. اگر نتوانید در این مدت شغل مناسب را پیدا کنید باید به کشور خود برگردید.

آسانی در پیدا کردن شغل در آلمان ارتباط مستقیمی با فهرست سالانه مشاغل مورد نیاز در آلمان دارد. برای این منظور ابتدا باید مشاغل موجود در این فهرست و همچنین تعداد افراد مورد نیاز برای هر شغل را بررسی کنید. همچنین مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر خود را بشناسید. در هر صورت با توجه به نیازهای مداوم کشور آلمان به مشاغل مرتبط با نظام بهداشت و درمان و همچنین مشاغل مهندسی می‌توانیم رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، پرستاری، مهندسی شیمی، مهندسی خودرو، مهندسی سخت‌افزار، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی صنایع و … را از جمله بهترین رشته‌ها برای کاریابی آسان در کشور آلمان معرفی کنیم.

در صورتی دانشجویان در آلمان بتوانند بعد از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، مجوز اقامت دانشجویی با حداقل اعتبار یکساله را دریافت کنند، امکان دریافت ویزای همراه دانشجویی برای والدین و دیگر اعضای خانواده آن‌ها وجود دارد. این ویزا با نام ویزای الحاق خانواده نیز شناخته می‌شود.

خیر، دانشگاه‌های خصوصی آلمان هم از دانشجویان بومی و هم از دانشجویان بین‌المللی شهریه دریافت می‌کنند. این شهریه در بازه 10 تا 40 هزار یورو قرار دارد.

پیمایش به بالا